Оптимізація виробничих витрат
Оптимізація витрат підприємства: 3 головних принципи
1. Планування
Починати посилено контролювати вже наявні на рахунку фінанси, щоб знизити витрати, - помилкове рішення. Для початку потрібно зрозуміти, звідки приходять гроші. Необхідно вести облік як вихідних фінансів, так і вхідних. І не обмежитися тільки обліком, а попередньо планувати ці дві статті. Добре, якщо Ви як керівник будете бачити реальну фінансову ситуацію на підприємстві щомісячно, щоквартально, щорічно.
2. Контроль
Коли ведеться чіткий підрахунок витрат, тільки тоді можна бачити об'єктивну картину, почати контролювати витрати і оптимізувати їх. Оптимізація витрат включає:
- вивчення чинників, які впливають на ситуацію;
- перевірку технологічних процесів вимогам;
- розрахунок оптимальної навантаження на відділи підприємства;
- з'ясування причини перерв і збоїв в процесі роботи;
- виявлення затарювання складу і т.п.
Потім намічаємо план зниження витрат і приступаємо безпосередньо до його реалізації.
3. Дисципліна
Всі фінансові рішення приймаються безпосередньо керівником компанії або ж декількома уповноваженими людьми і поширюються на всіх співробітників. Такі рішення мають під собою підставу, тому повинні беззастережно виконуватися (порушуватися можуть тільки в крайніх випадках). Варто не тільки затвердити план по зниженню витрат, але донести його важливість всім співробітникам підприємства і контролювати його виконання.
Шляхи оптимізації витрат
Негайне зниження витрат
Вибираючи цей спосіб, Ви визначаєте витрати, скорочення яких спричинить мінімальні наслідки, і негайно припиняєте їх оплачувати. Для цього варто виділити витрати по пріоритетності:
- Необхідні - закупівля матеріалів, оплата праці стратегічно важливим співробітникам і т.п.
- Важливі - рекламні кампанії, інтернет, телефони та ін.
- Допустимі - пільги для працівників, навчання за рахунок компанії і т.п.
- Непотрібні - наприклад, оплачуваний відпочинок керівника.
За такої стратегії припиняється або різко скорочується виділення фінансів на дві останніх категорії.
Швидке зниження витрат
При виборі цієї стратегії гроші економляться на:
- Сировині і матеріалах. Наприклад, можна переглянути контракти з постачальниками: продовжувати співпрацювати з фірмами, які готові взаємодіяти на більш вигідних умовах.
- Транспорті, комунікаціях, електроенергії, якщо ці речі не є напрямками діяльності фірми.
- Персоналі. В даному випадку переглядається необхідність як окремих співробітників, так і цілих відділів. Деякі завдання можна перевести на аутсорсинг або фріланс. Можна замість цього скоротити заробітну плату або пільги співробітникам у вигляді безкоштовного харчування, доставки додому і т.п.
Систематичне зниження витрат
Ця стратегія передбачає:
- Управління вкладеними в компанію фінансами. Якщо Ви хочете інвестувати, наприклад, в нове обладнання, щоб зберігати конкурентні переваги, зважте ефективність даного рішення в ситуації, що склалася. Обов'язково враховуйте попереднє рішення знизити витрати підприємства. Якщо ж вкладання коштів в ту чи іншу сферу виправдовує себе, можете це робити.
- Пошук максимально вигідних для підприємства постачальників.
- Менеджмент бізнес-процесів. Варто мінімізувати брак продукції, її повернення і все, за що клієнт не готовий платити (бережливе виробництво).
На завершення
Не намагайтеся повністю позбутися від витрат. У Вас нічого не вийде, так як вони - важлива частина розвитку і життя будь-якої компанії. Навчіться ними управляти. Головне правило успішного підприємства: кожна одиниця витрат повинна приносити максимальний прибуток. Успіхів!