Логістична стратегія компанії
Логістична стратегія компанії: якою вона повинна бути і як її побудувати?
Як видно з досвіду, в нинішній час більшість підприємств не мають продуманої стратегії в сфері логістики. Їх діяльність в цьому плані обмежується тим, що вони виконують поточні завдання. При чому ці завдання стосуються в більшості випадків основних підрозділів, а решта, як правило, залишаються поза увагою.
Завдяки тому, що у високорозвинених країнах (в Європі та США) компанії працюють над побудовою логістичної стратегії, їх витрати становлять не більше 11-12%, а у нас - близько 24%. І цю ціну нам доводиться платити через те, що ми не ставимо розвитку логістики за мету.
Як відзначає Майкл Портер, один із найбільш авторитетних фахівців у сфері далекого планування, будь-яка фірма, яка повинна бути в одному обході конкурентів:
- У витратах (коли Ваші витрати на логістику значно нижчі, ніж у конкурентів);
- У диференціації (коли Ваш товар або послуга чимось виділяється, є унікальною).
І якщо з іншого складніше, то логістична стратегія дозволить Вам отримати першу перевагу - лідувати за низьким рівнем витрат. Для цього потрібно почати формувати стратегію логістики Вашої компанії і далі діяти в рамках цієї стратегії.
Як прийти до ефективності в логістиці?
Найбільш ефективний спосіб впровадження стратегії логістики - це:
- Визначте завдання і цілі для кожного логіста підрозділу.
- Систематизувати ланцюжок поставок.
- Розробити KPI (ключові показники ефективності) Вашої логістики.
- Оцінити частоту і способи зв'язку.
- Визначити зону відповідальності кожного підрозділу.
- Подумати, як перейти від поточної системи до нової (визначити кроки).
1 етап. Визначте спільні завдання і цілі всіх підрозділів
Як правило, в організації є якась загальна для всієї стратегії підприємства. Однак цього недостатньо. Потрібно, щоб у кожній окремій людині зрозуміли свої цілі.
Використовуйте загальну стратегію своєї фірми, інтерв'ю з керівником про його очікування від системи логістики, SWOT-аналітики, аудит усіх логістичних процесів для того, щоб отримати базову інформацію та використовувати її для визначення цілей кожного підрозділу.
2 етап. Систематизуйте ланцюжка поставок
У загальній компанії є кілька філій, яким необхідна логістика, тому потрібно застосувати:
- ланцюжок поставок;
- рівень управління цим ланцюжком.
А потім виробити робочу систему, яка пов'язувала у всіх філіях.
3 етап. Розробіть KPI логістики на Вашому підприємстві
Логістика включає в себе багато різних функцій, тому слід зрозуміти, які з них вона повинна виконати на кожному етапі в загальному ланцюжку поставок. Ось кілька основних функцій логістики:
- обслуговувати споживачів;
- прогнозувати попит на продукцію;
- управляти запасами;
- контролювати упаковку товару;
- транспортувати вантаж;
- обробляти замовлення;
- збереження товару;
- постачати споживачам товар;
- контролювати і зменшувати повернення продукції і т.д.
Також слід змінити кожну з цих функцій для Вашого підприємства.
4 етап. Оцініть частоту і способи комунікації
Для цього потрібно буде запитати про способи і частоту інформаційного обміну відділу логістики та підрозділів зовнішніх, а потім визначити рівень їх ефективності для виконання найважливіших завдань і досягнення KPI.
5 етап. Визначте зону відповідальності кожного підрозділу
Тільки коли в компанії є чіткі вимоги до кожного співробітника, і працівники розуміють свою зону відповідальності, можна говорити про ефективне управління бізнесом.
6 етап. Подумайте, як перейти від поточної системи до нової
Як показує досвід, негайно перейти до нової системи практично неможливо, щоб почати змінювати знадобляться ресурси і час. Тому Вам потрібно розробити покроковий план впровадження логістичної стратегії. Ось кілька порад, як його скласти:
- починайте з самого простого;
- впроваджуйте спочатку ті зміни, які вимагають мінімум перебудов і бюджету;
- донесіть співробітникам їх обов'язки та зону відповідальності;
- впроваджуйте зміни тільки тоді, коли з'являться ресурси для цього;
- не змінюйте все самі, залучайте персонал.
Тільки покроково можна впровадити ефективнішу систему в рамках загальної стратегії логістики підприємства.